onsdag 4 mars 2015

Ge mig ett nu!

Jag behöver motivation! Verkligen B E H Ö V E R. Har under dessa år av försök aldrig sett ett plus och jag känner i hela min kropp att jag måste få se ett. Vare sig det är ett superstark, supersvagt, ett som håller eller ett som försvinner. Men jag behöver få se ett plus... Bara för att få motivation till att fortsätta. För att känna att livet inte bara är ett konstant kämpande i motvind. Vad är det för liv?

Jag har lärt mig den hårda vägen att det inte finns någon rättvisa i livet. Allt är bara ett konstant kaos och likaså IVF. Vem som lyckas, vem som misslyckas. Ja, jag har dålig äggreserv suckar läkarna (är det mitt fel eller? Jag är ingen kirurg!). Men många med dålig äggreserv blir gravida både genom IVF och spontant. Jag har endometrios. Men många kvinnor blir gravida fast de har endometrios, både genom IVF och spontant. Jag har inga äggledare... Inga kvinnor blir gravida utan äggledare, vare sig genom IVF eller spontant.

Så jag har inget val annat än att traggla på med behandlingar.

Ber på mina bara knän att jag ska få se det där lilla plusset en dag. Vare sig det blir med mina egna ägg eller med någon annans. Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare om det inte funkar. Kan inte, vill inte tänka i de banorna. Det är för skrämmande. Ett liv utan barn? Nej, det finns inte på kartan.

Men tyvärr är det inte jag som ritar kartan.


4 kommentarer:

  1. Jag fick ett plus men sen fått 6 minus så livet blir inte bättre för man fått ett plus en gång utan värre då jag inte haft ett till. Jag har oxå endo så det är en skit sjukdom. Äggdonation är tydligen ett bra sätt att få barn på när man har endo, vi har många patienter på förlossningen som haft minus på minus och sen gjort ÄD och lyckats! Håller tummarna för dig! Kram på dig gumman

    SvaraRadera
  2. Det är sant. Men om jag fick ett plus skullejag veta att det faktiskt kan gå... Börjar oroa mig för att det är något fel på livmodern. Kram och tack detsamma :)

    SvaraRadera
  3. Precis så känner jag också. Jag önskar så att det kunde komma ett plus, ens det svagaste lilla streck som sen försvinner vore toppen. Jag slutade testa efter ett års försök (går in på år 3 nu) för jag orkade inte fler stickor utan streck. Bästa månaden hittills hade jag en sen mens (på försökscykel 18 kanske). Jag tog inga test men maken och jag firade ändå. För det var ett svagt hopp om att det skulle kunna vara ett tidigt MF, vilket vore bästa nyheterna sedan vi började den här resan. Ett MF betyder ju att man alls KAN bli gravid. Åh hoppas hoppas att du snart får det där plusset (och jag med)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela den här situationen är absurd då man blir glad för ett mf. Men den som inte varit i sitsen kommer aldrig förstå. Jag förstår precis varför ni firade. Kram

      Radera