tisdag 16 september 2014

Låt den rätte komma in

37 år fyllda. Det var ju inte riktigt såhär jag hade tänkt mig livet när jag fyllde 37. De senaste 3,5 åren har varit fyllda av tårar, sorg, ångest, besvikelse, ja i princip alla negativa känslor man kan komma på. Men även av villkorslös kärlek, stöttning, glädje, skratt, närhet och framtidstro. Ofta har vågen tippat över mot det negativa men då har vi fyllt på den positiva skålen för att väga upp. Varje dag är ett jäkla finlir med detta kan jag tillägga. 

När jag träffade min man visste jag bara direkt att det var han jag skulle leva med. Innan vi ens sagt ett ord till varandra fick jag en uppenbarelse att det var Han som skulle bli pappan till mina barn. Jättekonstigt eftersom jag, med handen på hjärtat, aldrig innan funderat särskilt mycket över barn. Jag hade ett par halvkassa förhållanden och kom aldrig så långt i tanken. Barn? Nej, då ska de födas in till en stabil tillvaro tänkte jag. Men när jag träffade Honom var det som att hela mitt universum vältes upp och ner. Sånt som jag hade prioriterat fram till dess betydde helt plötsligt ingenting och tvärtom. Som tex arbete och karriär kände jag inte något som helst intresse för längre. Jag ville ta nästa steg i livet, drömmen om en familj, bygga bo, bli vuxen på riktigt! Alla dessa känslor var överväldigande. Det var som att Han var nyckeln till en hemlig port i mitt inre som jag inte visste fanns. Och när den öppnades så vällde dessa uppdämda känslor ut, som om de bara hade legat där, och väntat på att den rätte skulle komma in. Allt detta förändrade mig drastiskt som person. Det gav mig insikt att förstå vad som faktiskt är viktigt i livet. 

En familj. Och jag hoppas av hela mitt hjärta att vi får äran att bli det en dag. 


4 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen! Jag vet precis hur du känner det, jag fyller 36år på fredag och trodde inte att vi skulle vara utan barn då vi började försöka när jag var 29år. Men vi får fortsätta hoppas att vi ska få lyckan, vi håller på med adoptionen och då känns det roligare att man snart kan vara en familj. Man har målet mer i räckhåll känns det som även om jag hoppas på att vår blastocyst i frysen ska ta sig. Sänder enorma kramar till dig! Kram Janet (iteradafamilia)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi står också i kö. På ett eller annat sätt blir vi nog en familj. All lycka till er! Kram

      Radera
  2. Grattis på födelsedagen. Snart är det min tur. Det känns tungt att bli äldre mitt i allt kämpande. :-/
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst är det jobbigt. Den biologiska klockan... Kram

      Radera