måndag 25 augusti 2014

HPV vs HIV

Eftersom gynekologen hittade någon slags (troligen HPV) virusinfektion i min livmoderhals känner jag mig smått paranoid och hittar bara hemskheter kopplat till detta på nätet. Cancer, cancer och åter cancer! Vi har cancer i släkten på den kvinnliga sidan. Mamma, mormor och mormorsmor har alla haft cancer medans männen verkar dö av hjärt och kärlsjukdomar. 

Jag ska snart på återbesök för att kolla upp detta. Var sjätte månad ska man tydligen göra koll för att se att det inte utvecklar sig åt fel håll så att säga. Har även försökt hitta statistik över antalet cancerfall per år orsakat av detta virus och det verkar ligga runt 500 personer. Ungefär samma antal insjunknar i HIV varje år. 150 personer dör av livmoderhalscancer/år och har även försökt hitta statistik över antalet döda i aids men inte hittat något. Det tolkar jag som att det ändå är rätt ovanligt att dö av aids idag i Sverige med tanke på alla bromsmediciner. 

Det får mig att undra över denna hiv panik i detta land men hpv anses inte vara lika farligt? Inte för större delen av befolkningen men fler människor dör faktiskt i livmoderhalscancer än hiv idag. 

Sen läste jag på vaccin.me att INGEN kvinna som går på sina cellprovtagningar dör i livmoderhalscancer. Vilket verkar konstigt då jag läst om otaliga fall där personen i fråga inte ens påvisade cellförändringar med en flera cm stor tumör i cervix!? Cellprovtagningarna är inte 100%-iga tyvärr. 

Jag är livrädd att den här virusinfektionen ska utvecklas till cancer och att jag ska bli tvungen att operera bort hela livmodern och att mina chanser att bli gravid ska bli lika med noll. Jag vet, jag tar ut förlusten i förskott, men om man kämpat som jag i flera år att bli gravid blir man smått paranoid med saker som kan gå emot en. 

3 kommentarer:

  1. Usch vad ledsen jag blev för din skull. Jag hoppas verkligen att det inte är någon fara.
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Usch, tråkigt. håller tummar och tår.
    kram MRE

    SvaraRadera
  3. verkligen tråkigt, förstår att du blir orolig! :( känner så väl igen mig i rädslan att man ska få något fel på livmodern (eller ja, jag är rädd att få ännu mer fel på den än vad det redan tycks vara). Håller tummarna för att återbesöket blir bra för dig! Kramar/N

    SvaraRadera