onsdag 20 maj 2015

Ett skarpladdat vapen mot embryon

Igår gick jag och tog blodprovet som ska visa om jag är nedreglerad. På planeringen står det att någon kommer ringa och meddela när/om jag ska sätta igång med östrogentabletter. Jag småblöder fortfarande men börjar bli van vid detta konstanta blödande. 

Fick en snilleblixt igår och googlade "hpv infertility" och fick upp en massa studier och sidor där det stod att kvinnor som har hpv och gör ivf behandlingar har sämre förutsättningar. Ungefär 50% mindre chans att lyckas än om man inte har hpv. Dessutom kan det leda till missfall upp till vecka 20. Alltså nu måste dessa negativa beskeden bara sluta komma. Det jobbigaste är att hpv går inte att bota. Det är ett virus och kroppen ska läka ut det av sig själv. Men jag har haft mitt i flera år nu och det händer ingenting. Har även eksem som blivit värre de senaste åren och på nåt sätt tror jag att det kunde hänga ihop. Så googlade på det med och det stämmer. Viruset triggar immunförsvaret som i sin tur triggar eksemen. 

Fick en klump i magen och smsade mannen om min upptäckt av den reducerade chansen att lyckas. Så nu ska han kolla upp sig. 

Fick dock ett tips att man kan testa äta antivirala tabletter mot herpes. Och antibiotika. Så jag får väl testa detta och bara hålla tummarna att det lyckas. För nu har jag börjat fundera på alternativa vägar att gå. Jag är så trött på min kropp som verkar vara ett skarpladdat vapen mot embryon. Självhatet har aldrig varit så stort som det är just nu. 

Men idag är det soool och inatt sov jag helt ok. Så snart snörar jag på mig mina löparskor och tar en runda för att skingra tankarna.

2 kommentarer:

  1. Kolla av detta med läkare innan du tillåter dig reagera på detta. I o m att endo har typ samma effekt, så kan det vara klokt att kolla om detta virus kanske påverkar äggen mer än själva implantationen!! Och då spelar det ju ingen roll i o m donation!! All lycka!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tyvärr stod det i studierna att allt såg likadant ut med embryokvalite osv. Den enda skillnaden var implantationen :(

      Radera