söndag 3 maj 2015

100 ägg innan jag blir gravid

Eftersom jag spenderat hela helgen hemma pga sjukdom har jag haft tid att göra research om lite olika kliniker i Europa som erbjuder ÄD. Den första kliniken i st Petersburg som erbjöd oss att se barnbilder på deras donatorer visade sig även ha hiskeliga priser. För ett försök med en Premiumdonator, alltså donator man får se barnbild på, kostar kalaset ca 110 000 kr plus resekostnader, visum och boende. ETT försök. Och då får man ju hoppas att man får några i frysen men det är ju ingen garanti. Så i princip kan man betala dessa pengar för ett enda embryo. Som kanske inte ens blir något. För sån är jag, jag tror inte längre att embryos kan bli bäbisar i min mage utan jag betalar bara för att få ruva. Konstigt! 

Har iaf redan fått svar från två kliniker, en från Grekland och en från Tjeckien och där ligger priserna lite mer humant på ca 50 000 kr. 

Men innan jag betalar själv för ÄD så vill jag göra en hysteroskopi och se att allt är OK i livmodern. Jag gjorde en hysto 2011 precis innan vi blev remitterade till IVF och då såg faktiskt allt normalt ut. Men det var ju 4 år sedan så det kan ju ha ändrats. Funderar på att göra den i Grekland hos en endometriosexpert på en klinik som heter Serum, för i Sverige lär jag knappast få till en under detta året, om ens alls...

Ikväll upptäckte jag att jag hade en liten bulle under huden på magen där jag tog Procrensprutan. Lite konstigt, borde den inte ha absorberats av kroppen vid det här laget? 19 maj är det dags för blodprovskoll för att se om jag är nedreglerad. Sen ska jag börja med östrogentabletter för att slemhinnan ska växa. Försöker se detta som en "mock" cycle som en del får göra för att kolla hur/om de reagerar på hormonerna och om slemhinnan byggs upp tillräckligt. 

Jag har kommit på en positiv sak med att vara mottagarpar nr 2. Och det är att om man får ägg, så är det minst 5 st eftersom man delar med par 1 om det blir minst 10 ägg. Om man är par 1 KAN det ju bli så att man bara får två ägg. Men, men, det krävs ju bara ett har jag hört. Men för mig tror jag det kommer krävas minst 100. Så känns det just nu iaf.

2 kommentarer:

  1. Jag gjorde en äggdonation för 1,5 år sedan. Det blev 21 ägg, hurra! Tio var till mottagarparen. Håller alla tummar att ni också får många som sen blir fina embryon till frysen <3
    Men förstår också din taktik att tro det värsta, så tänker jag också nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt! Hur gick det vid din ÄD? Blev du gravid? Och fick du något till frysen? Kram!

      Radera