måndag 7 april 2014

Preppar inför op

Nämen nej! KS säger sig troligtvis inte kunna hålla vårdgarantin. Och det betyder att operationen kan komma att ske efter sommaren. Jag kan söka mig till andra sjukhus men då måste jag ha remiss, men det vill de inte ge mig för min doktor är på några veckors semester och den andra läkaren kommer inte vilja skriva remiss!? Nåväl. Jag kan vänta, hoppas att äggstockarna tycker detsamma. Håll ut, jag är "bara" 36 vi ska hänga med varann ett tag till hoppas jag.

Pga mitt kontrollbehov över min kropp har jag skrivit en lista på önskemål inför operationen. Får man det tro? Hoppas att doktorn inte tar illa vid sig men det är ju faktiskt min kropp så jag har väl någonting att säga om det kan man tycka? Till och med på restaurang blir man tillfrågad om hur man vill ha sitt kött stekt och det känns ju inte som i närheten lika viktigt som detta. Efter ett intensivt researchläsande av olika kliniska studier, där jag även fått titeln besatt av min andra hälft, har jag kommit fram till en lista som består av inte mer än fyra punkter.

Min önskelista inför operationen:

1. Endast borttagning av äggledarna. Primärt. Äggstockar får ej röras då mitt amh redan är såpass lågt. Jag har inga smärtproblem när jag inte har mens så jag är inte i något behov av att "rensa upp" därinne.

2. Med anledning av det låga amh-värdet och redan påtalade svårigheten att få ut ägg vill jag att man försöker behålla så mycket som möjligt av blodkärlen som går under äggledarna som förser äggstockarna med blod. 

3. Ifall det skulle komma till den punkt där borttagning av äggledarna blir för svår och bedöms att det inte kommer fungera, vill jag gärna att man åtminstone försöker göra en delning, ta bort en bit och separerar äggledarna från livmodern istället. 

4. Om du lyckas kommer jag att diska åt dig resten av mitt liv. Tack.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar