söndag 13 april 2014

När girighet sätter stopp för drömmar

Jag tror jag aldrig pluggat så mycket som jag har pluggat ivf de här senaste åren. Har suttit nästan varje kväll och läst studier, trådar om infertilitet, säcktubor, operationer, amh värden, hormonsprutor you name it. Allt för att någonstans kanske hitta en lösning på mitt problem. Mitt största problem med en säcktuba och avancerad endometrios som orsakat sammanväxningar så till den grad att den är riskfylld att operera. Så en natt för ett år sedan satt jag där som vanligt i fåtöljen med telefonen i handen, bläddrandes bland sidor på nätet. Jag har vid denna tid hittat ett preparat, en metod som egentligen är till för att sterilisera kvinnor utan operation, som även har visat sig kunna vara en lösning för såna som mig (det finns en del därute tyvärr). Man går igenom livmodern och placerar en slags spiral i äggledarna som på tre månader gör att den växer igen vid livmodern och hindrar vätskan i tuban att läcka in i livmodern. Görs på en kvart utan narkos. Lyckan jag kände när jag hittade denna lösning var ungefär lika stor som sorgen jag kände när jag insåg att den här "mojängen", som kallas Essure och är uppfunnet av företaget Conceptus, innehöll nickel vilket jag är högst allergisk mot. Varför, varför väljer man att använda nickel i en sån här produkt? Det är något jag aldrig kommer förstå.

Iallafall så sitter jag där och ströletar efter något som jag inte riktigt vet vad det är, kommer in på en sida och BINGO! Mitt hjärta slår snabbare, jag hade hittat något som skulle funka på mig, nämligen ett alternativ till Essure som inte innehöll nickel utan var gjord av silikon kallad ADIANA. Hur kommer det sig att jag inte hittat detta förut? Efter en ytterligare googling förstår jag varför. Adiana hade tagits bort från marknaden knappt ett år innan av oförklarlig anledning. Sen hittade jag den här sidan som förklarar varför:

http://contraception.about.com/b/2012/08/02/do-not-pass-go-adiana-loses-the-game-of-monopoly.htm

I korta drag, företaget Conceptus som tillverkat Essure stämde skiten ur Adiana, eller de drog dem inför rätta. Oklart varför men de ville inte ha konkurrens (personligen tror jag Conceptus blev nervösa pga att Adiana produkten var bättre än deras). Adiana företaget pallade inte alla kostaderna för rättegångarna, gav med sig och tog bort sin produkt från marknaden. Otroligt irriterande för oss som kunde haft en enkel lösning på vårt problem. Så TACK SÅ JÄVLA MYCKET CONCEPTUS nu måste jag troligtvis göra öppen bukkirurgi pga din girighet. Borde stämma er för att ni tagit iväg min möjlighet till barn. Jag hoppas att karman är en bitch och gör sitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar