fredag 20 december 2013

16 orsaker att misströsta

Under 6 försök har allt som kunnat gå snett gått snett. Maximal otur. Men när oturen blir en rutin, är det fortfarande slumpen? Detta är vad som gått fel sedan vi började med att försöka bli gravida för 2.5 år sedan:

1. Efter 6 mån egna försök på uppmaning av min gyn får jag en tid pga oregelbundna blödningar där hon upptäcker en säcktuba på vänster sida. Remiss skickas till ivf och en första operation bokas. 

2. Efter en titthålsoperation på Sofiahemmet får jag reda på att allt nedanför naveln är en enda röra. Ingenting görs pga för stora risker för tarmen. Dock kommer de åt en liten chokladcysta på höger äggstock som de "försiktigt" avlägsnar. 

3. Får ingen behandling mot endometriosen efter operationen utan går flera månader obehandlad till första besöket hos ivf kliniken och endo. Får fritt spelrum i min mage. 

4. Har på familjeliv själv läst att det är bra att behandla endon med synarela och tar upp detta på första besöket med läkaren på ivf kliniken. Det går hon med på. 

5. Ivf 1 får hög dos menopur, som sägs ska ge mig fler ägg eftersom det var svårt att se de antrala folliklarna genom VUL. Det antogs att jag hade få ägg men enligt prover innan op har jag normalt AMH värde.

6. Ivf 1 resulterar i endast 3 ägg. Dock ett toppfint tillbaka men minus på td. 

7. Ivf 2 resulterar i endast 2 ägg och ingen återföring pga att de inte delade sig korrekt. 

8. Ett nytt AMH prov visar på en störtdykning från 1.3 till 0.34 på 6 månader! Min tidigare operation är troligtvis boven i det hela. När de tog bort cystan tog de även bort mina ägg :( varför blev jag inte varnad för detta?

9. Läkaren börjar diskutera äggdonation men vi vill göra ett sista försök med annan hormonmedicinering.

10. Läser på familjeliv att chanserna att lyckas med ivf minskar radikalt med säcktuba!? Varför har ingen sagt något?
Diskuterar med läkaren som säger att de inte ska göra något åt den. MEN om jag går vidare med ÄD DÅ är det viktigt att fixa den!?

11. Lyckas på nåt magiskt sätt klämma ut 9 ägg med nya hormoner. De hormonerna läkaren sa att det inte skulle bli bättre med!

12. Efter skriverier i tidningarna visar det sig att just den period när jag tog om mitt AMH värde var det något vajsing med deras reagenser så ALLA proverna visade mycket lägre resultat. 

13. Tar upp med flertalet läkare och barnmorskor ang mitt säcktubeproblem dock inför döva öron. Det är bara otur att inget embryo vill fästa i min livmoder säger man. 

14. Kontaktar Falun där de går med på att tömma tuban vid äggplock och köper ett 3-pack. 

15. Av någon outgrundlig anledning hittar de bara 2 ägg ur 7 äggblåsor trots bra östradiolvärden (som visar på fler ägg). Läkarna står som frågetecken. Får ett päronformat litet embryo tillbaka. Sött men nej, det gick inte.

16. Fet 3 Äntligen efter mycket oro att det inte skulle bli någon ägglossning får vi stoppa tillbaka de 2 kvarvarande embryona från frysen på KS men börjar blöda redan på ruvardag 6 :( trodde det var mens utan värk, men 1 vecka efter kom den med buller och bång. 

Nu är jag helt slut av alla negativa besked. Vet inte om jag orkar kriga mer. Själen värker efter en bebis att älska men psyket och kroppen har lagt ner. 

Vill ha barn men vägen är för krokig. Det ser inte ens ut som en väg. Jag får inte ens komma ut på vägen, jag går bara mot en vägg och hoppas att ett mirakel ska ske. Att väggen mirakulöst öppnar sig en dag och att jag får fortsätta gå framåt på den här, till synes, fruktlösa barnresan.

4 kommentarer:

  1. Hej! Hittade hit via en länk på Familjeliv och ville bara säga att jag förstår hur du känner dig. Vi hade också en väldigt lång resa, men många IVF-försök och massa negativa besked längs vägen.
    Jag tycker att du verkligen skall stå på dig när det gäller operationen. Det finns studier som visar att det bara är operation som ökar chanserna för att IVF skall lyckas när man har endo - hormonbehandling ger inte samma resultat.
    Jag opererades också för endo, och precis som för dig så fick jag väldigt lite info innan och fick understryka väldigt många gånger att det _INTE_ fick ta bort mer än nödvändigt.
    Ge inte upp hoppet om dina egna ägg än! Läs på och be att få ett riktigt möte med Falun - de kan väldigt mycket där, men man måste ibland föreslå olika lösningar själv för att de verkligen skall ta tag i det. Be att få prova DHEA om du har dålig äggkvalitet, och komplettera det med antioxidanter (deras egen rekommendation).
    Försök få till en operation. Kanske du måste åka in akut och berätta att du har jätteont av din endo och måste opereras? Det verkar vansinnigt att ens försöka med IVF när du har en massa endo kvar?
    Hoppas det fixar sig!
    Om du vill, så kika gärna in på http://www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/ Jag försöker samla ihop så mycket som möjligt av allt jag läste om chanser att boosta fertiliteten medan vi försökte. Kanske något är intressant för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Tack för din kommentar. Jag hoppas jag ska få till en operation på endometrioscentrum. Har ni lyckats få ett barn tillslut?

      Radera
  2. Vad bra du skriver. Skarpt liksom. Kan inte säga nåt mer än att jag hoppas för er skull!
    Jag tänker att du kanske är och kör runt i Paris och inte typ Hudik eller Eksjö. Alltså finns det mycket fler avstickare. Enkelriktat, konstiga rondeller och annat som man inte förstår sig på. Men totalt sett är Paris mycket schysstare än Eksjö. När man väl kommer hem har man massor med erfarenheter och spännande historier. Man är utmattad och det känns inte som man haft semester alls, men minnena blir en viktig del i ens liv! Människor med sådana storys och minnen är mycket mer spännande än de som aldrig lämnade Eksjö....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket fint och klokt svar! Tack för denna insiktsfulla kommentar. Det är så man får försöka se på livet. Att både roliga och tråkiga erfarenheter berikar det. Kram på dig :)

      Radera