onsdag 25 december 2013

Om att önska sig en Saab

På stan kollar man in den där gulliga bilen som åker förbi till och från. Kanske skulle man ta sig i kragen och skaffa körkort för att få köra runt i en sån! En dag bestämmer man sig: Vi ska skaffa Saab! 

Så man börjar övningsköra och läsa teori. Jaha det här går ju bra, kommer ha det där körkortet när som helst. Men tyvärr misslyckas man på första försöket, andra med. Nähe, det kanske inte var så lätt iaf? Jag kanske inte övar tillräckligt? Så man övar och läser. Tycker att nu måste det bara gå! Men nej. Läser teori med andra människor, en del klarar det på första försöket andra tar det några fler försök innan de lyckas. Jag sliter mitt hår, läser varenda rad till jag kan alla ord utantill i boken, övar tills jag somnar vid ratten. Men jag sitter fortfarande i samma teorisal. Jag kommer inte därifrån. Jag ser leende människor som åker omkring i sina Saabar. En sån som jag vill ha! 

Förtvivlad pratar jag med vänner om den där bilen jag så gärna vill ha. Men jag lyckas inte ens få körkort! Bil och körkort är det enda som jag kan tänka på just nu. Inget annat. Blir som besatt av tanken på att få köra runt den där lilla bubblan. En efter en får jag samtal och veta att det är andra som jag känner som också funderat på att köpa Saab och helt plötsligt har de fått körkort! Men vänta nu, det är väl min tur? Börjar bli riktigt stressad nu. Kan Saabarna ta slut? Fabriken kanske lägger ner? Måste skynda mig innan isåfall! Tillslut är det det enda jag gör, tränar och läser teori. 

Folk skickar bilder på sina nyinköpta Saabar och bara "Titta vilken fin Saab vi köpt!", "Att köpa Saab är det bästa vi gjort i vårt liv", "Saab är så fantastiskt att köra". VAFAN! Orkar inte se en Saab till nu. Vill bara lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet och gömma mig från världen. Fly till en Saab-fri värld. Men det går inte. För varje dag måste jag gå ut, se dessa bilar överallt och dessa leende människor som kör omkring i dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar