söndag 7 december 2014

IVF utan hormoner

Har nog skrivit om detta förut och inte kunnat släppa tanken på detta. På Sofiahemmet i Stockholm erbjuder de ett ivf protokoll helt utan hormoner som för mig, utan äggledare, är rätt lockande eftersom jag inte kan göra några "hemmaförsök" mellan ivf:andet. Det går helt enkelt ut på att man följer den naturliga cykeln och plockar ut det/de enda äggblåsorna man själv har. Sen befruktas de som i en vanlig ivf och återförs. Detta har visat sig, i olika nyare studier, att vara om inte lika mycket så mer effektivt som en full ivf för sk "poor responders" med alla hormoner som det innebär. De tror att den belastning som dessa monsterdoser av hormoner man får som poor responder påverkar äggen negativt. Speciellt om man är äldre. Därför är jag rätt sugen på att testa detta men det kostar fortfarande mycket pengar... Runt 18000 om jag inte missminner mig. Funderar på att försöka få till detta innan mitt sista ivf som inte kommer bli förrän i mars. Någon som har gjort detta eller vet någon som testat?

2 kommentarer:

  1. Oj det låter intressant. Visste inte ens att det gick att göra så. För mig kommer det aldrig bli något alternativ då jag har PCO, ingen egen ÄL och aldrig får mogna ägg av mig själv. Men om det visat sig ge samma resultat som höga doser med hormon, ja varför inte bespara kroppen det om man kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt eftersom jag ändå inte får ut fler ägg. Men vi får se hur vi gör med ekonomin och allt.

      Radera